цікаві уроки

Тема:
Основні класи неорганічних сполук.
Мета:
Освітня: узагальнити, систематизувати й  скоригувати  знання учнів з теми: “ Основні класи неорганічних сполук “ Закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами.; з’ясувати рівень засвоєння знань, умінь і навичок про класи неорганічних сполук на прикладі оксидів, основ, кислот і солей, їх фізичних  властивостей , застосування та , рівень розуміння  основних         понять , уміння використовувати їх на практиці, виявити типові помилки  і упущення в знаннях з метою їх усунення
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення,пам'ять, увагу, вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки. Формувати навички участі в дискусії, роботи в команді, набувати навичок спілкування і співпраці,стимулювати самостійність і творчі можливості учнів
Виховна: виховувати інтерес до предмету, наполегливість, почуття терпимості, поваги до інших, толерантності, готовність до співпраці і взаємодопомоги, сприяти формуванню в учнів позитивної «Я-концепції», надавати можливість в самовизначенні
Тип уроку:  урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок, контроль та коригування знань і вмінь учнів, нестандартний урок.
Форма роботи: урок –змагання.
Базові поняття: оксиди, кислоти, основи, солі, реакція нейтралізації
Методи навчання:активні методи навчання(бліц-інтерв’ю, дослідницькі),словесні,  інтерактивні ( колективне, групове навчання ігрові,репродуктивні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі( створення презентацій);практичні – виконання вправ,тестових завдань,  розв’язання задач,методи контролю і самоконтролю( усне опитування, письмовий тестовий контроль), наочні методи навчання( ілюстрування, демонстрація), методи стимулювання і мотивації, створення ситуації успіху
Засоби навчання: друковані( Періодична система Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, плакати, картки із завданнями, роздатковий дидактичний тестовий матеріал), інформаційні засоби: мультимедійні  презентації.
Обладнання: Періодична система Д.І.Менделєєва, таблиця розчинностіплакати, картки із завданнями, роздатковий дидактичний тестовий матеріал, проектор, мультимедійні презентації, картки із завданнями, тестами, реактиви для демонстрування  необхідних дослідів
Підготовка до уроку:
-         клас поділяється на 4 команди, кожна з яких складається з 6 учнів( капітан – зачитує завдання, організовує роботу, заохочує, підбиває підсумки; секретар – веде записи результатів своєї групи, висловлює свою думку під час підбиття підсумків; доповідач- висловлює думку групи, доповідає про результати роботи; спостерігач – стежить за часом, заохочує групу до роботи, хімік і лаборант – проводять досліди, пишуть схеми перетворень)
-         За тиждень до змагань учні отримують контрольні запитання для створення презентацій про поширення і застосування неорганічних сполук, оформлення емблеми, бейджів, плакатів та завдань для інших команд
-         Спілкування не забороняється
-         Команда може перевірити та відкоригувати відповіді учасників /до відповіді/
-         Умови оцінювання – на кожному етапі.
-         Оцінювання проводить команда підготовленого журі – учні 11 класу (учасники та переможці олімпіад з хімії), вчителі хімії

Хід уроку
        І. Організаційний момент
Добрий  день !
Епіграф :  «Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність» Б.ШОУ
Урок сьогодні – не простий,
Усім відомий, звичний.
Я пропоную провести турнірний бій хімічний.
Отож озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюсь, вдасться вам
Здолать всі перепони.
В країну хімії-вперед
Сміливо вирушаймо
І васе,що вивчили раніше,
Давайте пригадаймо…
ІІ  Повідомлення теми і мети, мотивація
Відкриваємо зошити її записуємо число і тему нашого уроку.
Темою  нашого сьогоднішнього уроку буде : Узагальнення і  систематизація знань: ” Основні класи  неорганічних   сполук“.
Урок наш незвичайний, урок – змагання. Змагатимуться в класі чотири команди. Їх назви «  Оксиди», «Основи», «Кислоти» і «Солі».
Метою уроку буде узагальнити, систематизувати й  скоригувати  знання учнів з теми: “ Основні класи неорганічних сполук “, закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами.
Тож давайте  усміхнемось один одному  й разом вирушимо до країни знань. Я сподіваюсь, що ми сьогодні будемо працювати активно, успішно, а головне разом,а дух партнерства допоможе нам у цьому.
ІІІ  Узагальнення  й систематизація знань
Отже, для початку познайомимось з нашими командами
1 тур : привітання  команд   кожній команді дається хвилина. ( емблеми, гасло…) оцінювання -1бал
Діти !Зараз  я кожній команді буду давати запитання з бліц -опитування. За кожну правильну відповідь  команда одержить -1бал.  А по двоє людей із кожної команди будуть виконувати диференційовані тестові завдання ( 5 хвилин)
 І так розпочнемо наше змагання .
2  тур: Бліц-опитування: (Бесіда з використанням прийому «Світлофор» - зелений колір – готова правильна відповідь, жовтий – сумнів, червона – ні)

1.      Які класи складних неорганічних сполук ви знаєте? ( оксиди, основи, кислоти, солі)
2.      Складні речовини, що складаються з атомів металу й Оксигену,  називають­ся... Оксидами)
3.      За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на...(Одно, двох ,триосновні)
4.       Оксиди класифікуються на кислотні, амфотерні, несолетворні  й... (Основні)
5.      Складна речовина, що складається з атомів металу  і  кислотного залиш­ку,(Сіль)
6.      У лужному середовищі фенолфталеїн набуває кольору...(Малинового)
7.       У результаті взаємодії кислотного й основного оксидів  утворюється... (Сіль)
8.      Розчинні у воді основи називаються...(Лугами)
9.      Складні речовини утворені атомами гідрогену і кислотними залишками називаються ( кислоти)
10.  Як називаються речовини з допомогою яких виявляють кислоти, луги ( індикатори)
11.  Яка кислота і де виробляється нашим організмом?(хлоридна кислота, в шлунку).
12.  Які кислоти ми використовуємо в їжі?( органічні кислоти: яблучна, оцтова, щавлева, лимонна)
13.  Складні неорганічні речовини утворені атомами металу і гідроксогрупами – це (Основи)
14.  Яку кислоту ми пємо разом з газованими напоями?( карбонатну кислоту).
15.  Як утворюються назви солей ( назва металу, римською змінна валентність, назва кислотного залишку)
16.  У чому полягає відмінність середньої солі від кислої ( наявність атома Гідрогену)
17.  Що необхідно знати, щоб правильно утворити формулу речовини ( валентність)
18.  Як утворюються назви оксидів?  (назва Ме чи Неме, римської змінна валентність, оксид)
19.  Як називаються солі ортофосфатної кислоти ( фосфати)
20.  Які оксиди називають кислотними( неметалів)

    Обидві  команди проявили активність і  добре володіють  теоретичним матеріалом. Ми повторили з вами теоретичний матеріал з теми:Класи  неорганічних   сполук.
3 тур « Хімічний марафон»
Наступним конкурсом до вашої уваги  буде « Хімічний марафон».  Нам потрібен буде  представник  із кожної команди. Завдання класифікувати сполуки по класах, максимальна кількість -8 балів (формули на карточках на столі, вибрати необхідні, наприклад представнику команди оксидів – усі записані кислоти). Після того, як вибрані сполуки їх демонструють на клас і всі оплесками підтверджують правильність вибору ( «вірю-не вірю» взаємоконтроль)
SO2, NH4OH, CaCO3, Cr2O3,  HNO3, H2CO3, HCl, NaOH, Ca(OH)2, K2SO4, Fe2(SiO3)3, Mg(OH)2 , Cr(NO3)3, CaO, KOH, Al2O3 ,HBr, MgCl2, H2SO4, CuO, H2S, Ca3(PO4)2 ,  ZnO, H2SO3 , Fe(OH)3, NaNO3, CO, SO2, Ba (OH)2, , AlPO4 , H3PO4 , Co(OH)3
4 тур  творче завдання « Краща презентація».
На домашнє завдання ви діти готували презентацій про « поширення та застосування основних класів неорганічних сполук». Час кожній команді на демонстрування 5хв.(загалом-15хв),  максимальна кількість -5балів
Отже, розпочнем…

5 тур експериментальний.  «Хімічна лабораторія.»
Кожна із команд працювала над домашніми  експериментами. Термін виконання по2хв на команду, загалом 8хв, максимальна кількість -5 балів Один із них зараз продемонструють хімік з лаборантом . Але спочатку пригадайте основні правила безпеки при роботі з неорганічними речовинами.
Команда  «Оксиди»: «Фараонові змії», « Бурий газ»
Команда «Кислоти»: «Чортове тістечко», «
Команда «Основи»: «невидимі чорнила», «Чарівна іржа»
Команда «Солі»: «Хімічний вулкан», «Кристали»

6 тур « Хімічна змія»
Кожен представник із команди підготував формулі речовин. Усі члени кожної команди по черзі стають і дають назву запропонованій сполуці. Одна правильно названа сполука – 1 бал, максимальна кількість -6 балів
NaOH,  H3PO4CaBr2,  H2SO4,  Ca(OH)2CuO,  H 3PO 4, H 2S, ZnO,  Fe(OH) 2,  Fe(OH) 3,  K 2SO 4,  CuCO 3,  CO 2,  Mg(OH) 2,   AlPO 4,  SO 3, BaSO3,    H 2 SіO3Na 2OCl 2O 7, Fe(NO3)3 , ZnS, H2CO3, KI.
7 тур « Чарівні  перетворення»
Отже, конкурс для капітанів команд. Ви повинні здійснити ланцюжкок перетворень. Написати реакцію і урівняти її, поставивши коефіцієнти. За кожну правильну реакцію ви отримаєте 1 бал, максимальна кількість -3 балів.
1 команда:    S  →   SO2→  Na2SO3
                           
2 команда:    Ва  →   ВаO→  Ва(ОН)2
                           
3 команда:    С  →  СO2→  Н2СО3
                           
4 команда:    Са  →   СаO→  СаSO4
                           

8 тур « Хімічна майстерня»
А зараз  розв’язуємо задачі. Один учень виходить до дошки і розв’язує  задачу. Кожен  учень  вибирає на столі аркуш із за­дачами з теми: “ Обчислення за хімічними рівняннями маси, об’єму чи кількості речовини» і  вони самостійно розв’язують. максимальна кількість -3 бали
1 команда: Барій  оксид масою 306г повністю розчинили у воді. Обчисліть масу води, що прореагувала.( 36г)
2 команда:  Літій оксид вступив в реакцію сполучення з водою масою 9 г. Обчисліть  масу літій оксиду, що прореагував( 15г)
3 команда: Кальцій оксид масою 112г погасили водою. Обчисліть масу води, яку використали для цього (36г)
4 команда: У реакцію з натрій оксидом,масою 124г вступила вода. Обчисліть масу води, що прореагувала (36г)

IV.  ПІДСУМОК  УРОКУ
Підводимо підсумок вивченого.  Ось ми  і підвели підсумок теми: “Класи неорганічних сполук”, узагальнили наші знання про назви і класифікацію складних неорганічних сполук, дізнались, про застосування неорганічних сполук; навчилися складати рівняння реакцій; розв’язувати задачі
Підраховуємо бали кожної команди і нагороджуємо переможців призами – кислотами ( яблучною - яблука, лимонною- апельсини і мандарини)
V. ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Повторити  теми  пар.5-12, підготуватися до К/р :  
“ Основні  класи   неорганічних сполук “;
Наостанок хочу зачитати  слова:
 Ваша сила - віра в себе. Ваша свобода - відповідальність за власний розвиток. Ваші здібності - культура самовдосконалення. Немає нічого, що не дола­лось би працею Знаходьте час для роботи – це ціна успіху!

 Тож, хочу побажати Вам  успіхів у майбутньому і  у вивчені хімії
Дякую усім за урок!

       

Урок –гра «Зачарований замок ОКСИДІВ»

Королівство неорганічних сполук.

Мета уроку: ознайомити учнів з  неорганічними сполуками в цікавій формі; ввести класифікацію неорганічних сполук; ознайомити зі складом і фізичними властивостями оксидів; повторити знання учнів про хімічні властивості кисню; вдосконалити вміння складати формули бінарних сполук; дати уявлення про сучасну номенклатуру оксидів. Розвивати мислення, вміння синтезувати та аналізувати, робити висновки; розвивати само освітню
компетентність й творчу активність учнів; сприяти розвитку інтересу до вивчення хімії
цілі уроку: учні повинні мати поняття про різні класи неорганічних сполук, вміти класифікувати, давати назви цим сполукам
Тип уроку: нестандартний. Урок-гра
Обладнання : роздатковий матеріал, схеми, періодична система  Менделєєва, зразки оксидів.
Хід уроку.
Правила гри: за урок учні повинні пройти маршрут, який має кілька перепон і набрати найбільшу кількість балів. Загальний маршрут має такі перепони: галерея кам’яних статуй, тронний зал, підвал привидів, володіння чорного мага, сховище алхіміків, задзеркалля, королівство речовин. Оформляються гарні плакати, пропонуються завдання з допомогою яких можна уникнути небезпеки і засвоїти знання.  До кожного завдання готується ключ – відповідь.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
МОТИВАЦІЯ: Девізом нашого уроку буде таке: Хімія-це велика наука і кожен може реалізувати в ній свій талант.
 Вчитель: У кожній науці є місце для поезії та  музики ,тому сьогоднішній урок хочу почати із нотного стану:
      ДО-доброго дня усім!                                
      РЕ-революційного успіху!           СІ-сімейного розуміння!
      МІ-міцного здоров'я!                   До-до роботи!
      Фа-файного настрою!.
      СО-солідних оцінок!
      ЛЯ-лякатися не треба!
Діти! Сьогодні ми починаємо з вами вивчення великої і дуже важливої теми
«Основні класи неорганічних сполук». Ми повинні виконати складне завдання – познайомитись та вивчити ці речовини. Тому давайте вирушимо з вами у подорож  до зачарованого замку. Багато в ньому таємниць і
загадок. Дуже різноманітні є приміщення у палаці.Давайте ж потрапимо туди і розгадаємо його таємниці! Але для початку познайомимось з картою і пригадаємо все, що нам буде необхідне.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
З деякими класами неорганічних сполук ми вже з вами познайомились у 7
класі.
- Які класи неорганічних речовин ви знаєте?
- Які прості речовини ви вивчали?
- Наведіть приклади металів?
- Які фізичні властивості металів ви знаєте? - Наведіть приклади неметалів?
- Які фізичні властивості неметалів ви знаєте?

І Галерея кам’яних статуй ( поняття оксидів)
Відчинивши двері замку ми потрапляємо у величезну галерею кам’яних статуй. Невблаганно будуть переслідувати камяні статуї, що ожили, всіх хто зявиться в галереї. Вони стають нерухомі, якщо правильно виконати їх завдання. На стіні зявляються складається схема класифікації неорганічних речовин.) кілька учнів виходять до дошки (Змагаються рядами)
«Хімічна естафета»
На дошці записані схеми рівнянь реакцій взаємодії простих речовин з киснем, учні по черзі дописують та урівнюють їх.
C + O2 → Ca + O2
H2 + O2 → N2 + O2
Fe(II) + O2 → Fe (III) + O2
S (IV) + O2 → S (VI) + O2
Що спільного є в сполуках які утворилися?Як називаються такі сполуки?
Отже, оксиди це складні речовини, які складаються з двох елементів,
один з яких - Оксиген.
ІІ.Володіння чорного мага ( класифікація оксидів)
Злий чарівник. Володіє замком і наводить жах на оточуючих. Хитрий, володіє всіма знаннями і вміннями. Його зброя – блискавка. Він одним ударом може перетворити вас у тварину чи рослину.врятуєтесь тільки, якщо доведете, що ви все знаєте також.
 Оксиди утворюють майже всі елементи. У природі майже всі речовини
існують у вигляді сполук (складних речовин), і величезна частка їх - це
оксиди.
Поясніть чому?
(Згадуємо будову повітря та властивості кисню.)
А чи всі оксиди однакові?
Давайте розглянемо деякі оксиди ( CaO, Fe2O3, CuO, V2O5
Якщо метали і неметали мають кардинально різні властивості і фізичні, і
хімічні, то чи будуть однакові властивості у оксидів металів і оксидів
неметалів?
Складаємо схему класифікації оксидів .(Основні, кислотні, амфотерні )
Розгляньте будь-ласка пам’ятки, які знаходяться у вас на партах.
А зараз давайте з вами доведемо магові свої знання
 «Хрестики –нулики», та «Забери зайве» (Працюють парами.)
 «Хрестики нулики»
BaO P2O5  Na2O CaO Al2O3 CrO3
N2O Li2O SO3 FeO N2O5 CO
SiO2 BeO K2O P2O5 NO2 MgO
Виграшний шлях складають формули І – основних оксидів ІІ – кислотних
«Забери зайве»
А) K2O, СаО, FeO, Mn2O7, Rb2O.
Б) SO3, CO2, Na2O, Cl2O7, SiO2 .
В) BeO, Al2O3, ZnO, Cr2O3, MgO.
Г) Mn2O7, CrO3, CO2, SO3, BaO.
A) Li2O, BаО, MnO, Cl2O7, FeO.
Б) SO2, SO3, P2O3, NO2, TiO2
В) SnO, PbO2, Fe2O3, CrO3, ZnO.
Г) CaO, MgO, K2O, BeO, CrO
ІІІ Тронний зал (складання формул оксидів)
Володіння короля Криглера – льодяного чудовища. Він може заморозити вас. Улюблене його заняття – розбивати заморожені фігури на кусочки і складати мозаїку. Чим більше складете необхідних формул, тим більші ваші шанси розтопити його.
 Більшість оксидів металічних елементів є йонними сполуками, оксиди ж
неметалічних елементів мають здебільшого молекулярну будову ( Н2О, СО2) і іноді атомну ( SiO2).Кількісний склад оксидів різноманітний. Він визначається валентністю елемента.
Давайте згадаємо що таке валентність?
Елементи із змінною валентністю мають кілька оксидів. Давайте згадаємо, як
складаються формули бінарних сполук за їх валентностями.
Складемо формули оксидів даних речовин:
Cr (II), Cr (III), Cr (VI), Fe(II), Fe(ІII) (Робота біля дошки)
Робота з «Пірамідкою» 
Склади формули всіх оксидів зашифрованих у «Піраміді».
O
N P Na Rb Cu Cl
Cr H S Si Ca Fe Ba Mg Мn Cr
Zn Mg Mn N Li Cl K Al S N P Na V Ni
ІV. Підвал привидів( номенклатура)
Підвал привидів – місце, де живуть маленькі монстрики. Вони не заподіють шкоди, але дуже люблять грати «в назви і написи». Якщо їм відмовляють то вони починають сильно галасувати і на їх крик збігаються привиди. Хто у них виграє – вони відпустять, а програє – засне.
А зараз ми з вами навчимося називати оксиди відповідно до сучасної
номенклатури.
Хімічні назви оксидів складаються із двох слів: перше – назва елемента,
друге – «оксид».
Якщо елемент має змінну валентність то після назви елемента вказують (без
відступу) римською цифрою В дужках значення його валентності.
Наприклад (зачитуються назви оксидів записаних на дошці).
У вас на партах знаходяться карточки , в І частині яких дані назви оксидів, в ІІ - їх формули, ви повинні відповідно записати формули у І частині карточки і назвати оксиди ІІ частини.
Назви оксиди, напиши їх формули
Cl2O7 , Манган(ІV)оксид, Fe2O3,  Нітроген(V)оксид, CrO3 ,Бор(ІІІ)оксид, CaO Карбон(ІІ)оксид, P2O3 ,Купрум(І)оксид
V. Сховище алхіміка(  значення і поширення )
Зовсім нешкідливий дідусь. Займається тим, намагається добути золото з чого небудь, або з кого-небудь. Тому всіх. Хто до нього потрапить намагається отруїти. Дає  речовини – вгадаєте де вода, значить вам пощастило.
Діти! Ми з вами вже говорили, що оксиди дуже розповсюджені в природі , і пов’язано це перш за все з тим що в земній атмосфері є кисень, який має здатність до взаємодії з багатьма елементами, завдяки своїй хімічній активності. Оксиди містяться у кожній із трьох оболонок нашої планети – в атмосфері, гідросфері, літосфері.
Зараз ми з вами поділимося на три групи кожна з яких на наступний
урок підготує невеличку доповідь про поширеність оксидів у кожній з
трьох земних оболонок. Це буде ваше домашнє завдання.
VІ Задзеркалля (Закріплення вивченого).
Тут мешкають забавні істоти – липучки. Вони виникають перед вами так швидко, як зображення в дзеркалі. Постійно намагаються прилипати до вас із розповідями і поясненнями. Нейтралізувати липучку можна якщо відповісти дуже швидко на їх основні запитання.
То що ж таке оксиди ? Які вони бувають? Як правильно їх називати?
VІІ. Королівство  речовин (Підбиття підсумків уроку).
На сьогодні наша подорож закінчена, побувавши у чарівному замку  Неорганічних речовин ми познайомились з вами із величезною групою речовин – оксидами.
Оцінювання учнів.
ВЧИТЕЛЬ: хочу сказати наостанок такі слова:
 « Чого б ти не навчився, ти навчаєшся для себе. Всяке прагнення сліпе, коли немає знання. Прагніть бути кращими у всьому. Вперед і тільки вперед! Не помиляючись не знайдете істинного сенсу  життя»
VI. Домашнє завдання
Групам підготувати доповіді, опрацювати параграф.




Урок з хімії на тему: Хімічне кафе « КИСЛОТИ»



"Кислоти, їх склад і назви.


Класифікація кислот."
(8 КЛАС)
                                                         
Мета:   - сприяти розширенню знань про класифікацію неорганічних речовин на    прикладі   кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот;
- розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння визначати та класифікувати     кислоти, давати назви кислотам, розвивати інтелектуальну культуру учня; виховувати науковий світогляд, формувати вміння працювати в групах.
Тип уроку:    урок засвоєння нових знань
Форма проведення: урок – хімічне кафе.
Обладнання:  ПСХЕ, зразки кислот, листки А4, фломастери, булавки, геометричні фігури з паперу
Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.
Прийоми створення ситуації успіху: „емоційне погладжування”, „приваблива мета”, „ефект навіювання”, „загальний відгук”.
План                  
І. Організаційний етап -3хв. „Емоційне погладжування на протязі уроку.
           1. Привітання, побажання здоров'я та успіху на уроці.

            2. Вчитель на дошку вивішує смайлик           .
           3. Пропонує дітям зобразити свій настрій у зошиті на полях.
4.Вчитель пропонує вибрати кожній дитині геометричну фігуру (їх може    бути 4 -  5 видів в залежності від кількості учнів у класі).
            5. Об’єднання учнів у 4(5) групи за видом геометричної фігури.   
ІІ. Мотивація навчальної діяльності -1 хв.  „Приваблива мета”.                             (звучить пісня « із сиром пироги»)
     - Сьогодні ми з вами почастуємося у хімічному кафе. У ньому на вас чекають 5 столиків. За першим столиком сидітиме команда, що обрала трикутник, за іншим – круг і.т.д.
Усі займають свої місця. Ознайомлюються з меню.
Вчитель: сьогодні ми з вами поринемо в світ кислот. Ми відвідаємо хімічне кафе, де подаються страви для засвоєння знань про кислоти. Це кафе чарівне, незвичайне воно тим,  що тут страви платять покупцям, а не навпаки. І так ознайомимось з нашим меню:
 Меню
1.Дегустація
2. Хімічна закуска « Знайомство»
3.Бутерброди « Номенклатура»
4. Коктейль « Класифікувальний»
5. Десерт «Ерудит »
6. Торт «Сюрприз»
7. Фірмова страва «Загальний відгук»
8. Чайові (д.з)


І Дегустація
Учитель. Зараз ми з вами подивимось основні правила безпеки при поводженні з кислотами, аби згідно з етикетом поводити себе в кафе.(ознайомлення).
 Повідомлення теми. Вчитель пропонує учням сформулювати мету уроку:розширити знання про складні речовини на прикладі кислот;вивчити склад і назви кислот;навчитися класифікувати кислоти
 Ну що ж смачного!
мозковий штурм (Актуалізація опорних знань) – 5хв. 
„Ефект навіювання”.
„Мозковий штурм”. Кожна група отримує одне запитання.
Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)
Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
Чому кефір, ряжанка, сметана, простокваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)
„Дешифрувальник”. За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів (ПСХЕ) назвати слово
19
И
16
3
8
22
13
                                                                       (кислота)
   Ну що ж почастуймося!. ( Вивчення нового матеріалу )– 20 хв.

ІІ Хімічна закуска. «Знайомство»
Бесіда:  - Які асоціації викликає у вас слово „кислота”? (лимон, кислий)
Розповідь: кислоти входять до складу фруктів, щавлю, шлункового соку. Всі вони поділяються на  неорганічні та органічні кислоти. У 8 класі ви знайомитеся з неорганічними кислотами.
Давайте замовимо в офіціантів яблучний сік, лимон до чаю.
Завдання: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття „кислота”.
     Всі разом говорять визначення (по групам).
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.
Нn КЗ
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.

ІІІ Наступна страва бутерброди  „Номенклатура”.
- Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин)
В ході пояснення вчитель разом із учнями заповнює таблицю.
Таблиця
№ з/п
Хімічна формула
КЗ
Валентність
Назва кислоти
1.
HNО3
NО3
І
Нітратна, азотна
2.
H2SО4
SО4
ІІ
Сульфатна, сірчана
3.
HI
I
I
Йодоводнева, іодидна
4.
HBr
Br
I
Бромідна
5.
HCl
Cl
I
Хлоридна, соляна
6.
H3РО4
РО4
ІІІ
Ортофосфатна
7.
H2SО3
SО3
ІІ
Сульфітна, сірчиста
8.
H2S
S
ІІ
Сульфідна, сірководнева
9.
H2SiО3
SiО3
ІІ
Силікатна
10.
H2CО3
CО3
ІІ
Карбонатна, вугільна
  Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей.
Демонстрація.  Вчитель демонструє зразки кислот.
Завдання – тренінг: кожній групі необхідно побудувати молекулу кислоти на свій вибір та дають їй назву. (учні на листках паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють до своєї форми та беруться за руки у певному порядку згідно вибраної формули).

ІV  Коктейль  „Класифікувальний”.
Бесіда: - Що на вашу думку означає назва страви? (розподіл речовин на класи відповідно        до найбільш суттєвих ознак)з яких інгредієнтів можна приготувати певні коктейлі.
   - Зверніть увагу на дані формули кислот. (Таблиця)
   - Що спільного? (кожна має атоми Гідрогену)
    - Чим відрізняються? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю    атомів Оксигену)
1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену


к и с л о т и


одноосновні    двоосновні    трьохосновні
HBr, HCl         H2S, H2CО3          H3РО4

                  2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену
к и с л о т и
       

оксигенові             безоксигенові
                            H2CО3, HNО3              HBr, HCl,   H2S
(Учні наводять приклади)

V Десерт « Ерудит”.
Учні працюють у групах з однаковими завданнями.
„Впізнай”: з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2,  Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
„Ви нам, ми вам”: групи задають по черзі питання (1–2) один одному.

VІ Торт «Сюрприз»
Всі ви знаєте. Що якщо невірно замісити тісто, чи крем до солодощів, то у нас вийде абсолютно інший смак страви. Подивіться уважно на інгредієнти, можливо наш шеф-кухарщось наплутав.
„Третій зайвий”
а) H2S, Н3РО4, H2SО4;   (H2S – безоксигенові кислота)
б) HNО3, H2CО3,  AlH)3;  (AlH)3 – не є кислота)
в) HF, H2SiО3, HNО3.     (H2SiО3 – двоосновна кислота)
4.   „Хрестики – нулики”: знайти правильну відповідь.
Cl
CО3
РО4
SО4
Br
SiО3
S
SО3
NО3
               
                           


а)  Cl, Br, О3 – одновалентні кислотні залишки.
HBr
HCl
HI
H2SО4
Н3РО4
HNО3
Н2S
H2SiО3
H2CО3

     

         
      б)  HBrHCl, HI – одноосновні кислоти.
      VІІ    Фірмова страва „Загальний відгук  - 2хв
Поки ви смакуєте фірмову страву, пропонуємо вам інтерв’ю „Вільний мікрофон”: закінчити речення 
„Сьогодні на уроці головним було.....” найцікавіші і найсмачніші страви…
„Сьогодні на уроці цікавим було.....”
„Я знаю....”
„Я вмію....”
„Загальний відгук”.
                      Наше „Хімічне кафечастувало вас сьогодні різноманітними стравами, ласощами. Всі ви маєте змогу  підвести підсумки своєї діяльності та офіціанти з шеф-кухарем  виставляють бали у ваші рахунки.
     Вчитель аналізує і проводить оцінювання.   

  VІІІ. Чайові  Д/з. 1 хв.   
Вивчити формули й назви кислот.
*Повідомлення „Кислоти в природі”.
*Скласти казку  (ребус) „Кислоти”.


Подорож у Країну СОЛЕЙ
Солі. Їх склад, назви, властивості, значення.

Мета:
Навчальна: вивчити ще один клас неорганічних сполук – солі, означення, склад, назви, фізичні властивості, поширення в природі. Повторити інші класи сполук, пригадати яким чином з них можна одержати солі.
Розвивальна: розвивати навички спостерігати, робити логічні висновки, розвивати інтерес до предмету, стимулювати пізнавальну активність учнів.
Виховна: продовжувати формувати науковий світогляд, вміння працювати самостійно і в колективі, вміння аналізувати та виявляти навики само та взаємоконтролю.
Тип уроку: урок засвоєння знань
Форма проведення: сюжетно - рольова гра
Методи роботи: репродуктивний, дослідницько-пошуковий. Творчий, наочні, стимулювання і мотивації навчальної діяльності.
Форми роботи: індивідуальна робота, експерименти, розв’язування експериментальних задач.
Обладнання: картки з балами, конверт з намальованими літерами металів і кислотних залишків із коефіцієнтів.
План уроку:
Станція 1. Склад солей. Конкурс ерудитів
Станція 2. Станція складання хімічних формул
Станція 3. Назви солей
Станція 4. Класифікація солей
Станція 5. Фізичні властивості солей.
Станція 6. Поширення солей в природі.
Станція 7. Хімічне лото
Станція 8. Любителі хімічного експерименту
Станція 9. Затока хімічних перетворень
Станція 10. Висновки
Хід уроку
Вчитель: сьогодні ми поринемо в світ ще одних неорганічних сполук. Знання про які має важливе значення для подальшого успішного вивчення хімії. Уявімо. Що ми мандрівники, які на трьох парусних човнах під вітрилами різного кольору вийшли в неосяжний хімічний океан і прямуємо до країни солей. Шлях до цієї країни лежить лежить повз країни Кислот, Оксидів і Основ. На мандрівників очікують не лише пригоди, а й випробування, тому кожен мандрівник крім знань повинен виявити ще й мислення, певні уміння. Ну що ж , в добру путь!
По-перше, щоб потрапити в країну солей , потрібно дізнатись, -що ж таке солі? Запишемо в своїх зошитах-записниках те, що нам знадобиться при подорожі.
Отже, Солі – це складні речовини, утворені атомами металу і кислотними залишками.
Станція 1. Конкурс ерудитів. Склад солей
1.     Які ми знаємо кислотні залишки? (1б)
2.     Які валентності мають ці залишки? (1б)
Учні називають кислотні залишки, їх валентність
Хлорид, сульфіт, сульфід, нітрат, йодид, бромід, карбонат., силікат, сульфат, ортофосфат.
Якщо до цих залишків додамо метал. Отримаємо що? мандруємо далі.

Станція 2. Станція складання хімічних формул
Учитель: при складанні  хімічних формул солей, ми керуємось таким правилом: сума одиниць валентностей атомів металу має= сумі одиниць валентності кислотних залишків.
Виходячи з цього, розставляємо індекси. Наприклад, складаємо формулу сульфату алюмінію: валентність алюмінію ІІІ, а кислотного залишку сульфату – ІІ. Сумарна валентність – найменше спільне кратне – 6. Шукаємо індекс для алюмінію, ділячи 6 на його валентність ІІІ., одержуємо -2. Так  само 6 ділимо на валентність кислотного залишку – ІІ, отримуємо 3. Отже, формула Al2(SO4)3/
На жаль, у країні солей постійно трапляються суперечки метали і кислотні залишки сперечаються, яке повинно бути співвідношення між атомами металу і кислот залишку. Для  сульфату алюмінію 2 до 3.
Давайте допоможемо металам і їх кислотним залишкам порозумітись:
NaNO3?  KS?  NaSO4? KSO3?  MgCl? CaCO3? KPO4? MgSO4? KCl? AlNO3? AgCl? NaS? BaSO4? NaSiO3? AlCO3(0,5б)
Добре. Гаразд, думаю тепер вони порозуміються. Мандруємо. Наступна станція попереду.

Станція 3. Назви солей.
Наблизившись до країни ближче, мандрівники побачили, що країна густонаселена різними мешканцями, які переплутались та шукають своїх родичів за кислотним залишком та назвами. Добровольці від кожної команди сходять на берег, щоб допомогти солям: їм потрібно класифікувати солі за кислотними залишками.
Формула   Назва кислоти Формула солі Назва солі
НF             Фторидна            КF              Калій фторид
HCl            Хлоридна           NaCl            Натрій хлорид
Н2S          Сульфідна           CaS            Кальцій сульфід
НNO3        Нітратна             AgNO3       Аргентум нітрат
Н2СO3       Карбонатна       BaСO3      Барій карбонат
Н2SO3       Сульфітна           K2SO3      Калій сульфіт
Н2SO4       Сульфатна          CuSO4      Купрум сульфат
Н3РO4       Ортофосфатна   Na3РO4     Натрій фосфат
Отже, почнемо.
Окремо класифікуйте хлориди, сульфіти, сульфіди, нітрати, карбонати і.т.д.
«Створи мене»: Натрій карбонат ,Алюміній сульфіт,Калій фосфат,Натрій силікат,Калій нітрат, Кальцій сульфід, Натрій хлорид, Арґентум нітрат, Калій карбонат, Кальцій сульфіт.,Натрій фосфат, Барій сульфат.
«класифікуйте нас»: NaCl,  MgS,  Fe2(SO3)3, AgNO3,  BaSO4,  AlF3, KF,  K2CO3, Li2S, Al2(SO4)3,  FeCl3,  Zn(NO3)2, Na3PO4 ,Cu SO3,  CaCl2, CaCO3,  Ca3(PO4)2,  Na2SO3, LiF , NaNO3, СаS , А12(SO3)3,KCl , Mg3(PO4)2.
Виконуємо завдання( 1б)
Добре, пливемо собі далі.

Станція 4. Класифікація солей.
Поки добровольці перебувають в країні, їх друзі у човнах оглядають у бінокль острів і шукають на ньому середні, основні, кислі, подвійні солі, набираючи бали для команди.
Існують солі, утворені лише неметалічними елементами.
Приклади формул і назв таких сполук:
NН4СІ — амоній хлорид;
(NH4)2SO4 — амоній сульфат;
NН4NO3 — амоній нітрат.
Дві останні сполуки застосовують як азотні добрива.
Солі амонію походять від основи NН4OH.
2. Солі бувають середніми, або нормальними: К3PO4, ВаСO3.
Якщо до складу солі входять атоми Гідрогену, то це кислі солі:КНSO4, CаНРO4.
Якщо до складу солей входить гідроксогрупа, то це основні солі:Мg(ОН)С1, Са(ОН)С1.
У випадку, коли сіль складається з кількох металів, наприклад
К2NaРO4, то це буде подвійна сіль.
Класифікацію солей записуємо в зошит. Працювати ми з вами будемо лише з середніми солями. Знайшли, познайомились, чудово. Помандрували.

Станція 5. Фізичні властивості солей.
Солі – тверді кристалічні речовини різного кольору.їх розчинність у воді різна(дивимось таблицю розчинності) нітрати добре розчинні, як і солі калію.є солі практично не розчинні.

Станція 6. Поширення солей в природі
Пригадайте, дорогі дослідники, де ж ви все таки зустрічали назви  солі.чи зустрічаємо ми їх вдома?
До складу земної кори входять багато солей. Більшість із них — силікати.
Серед них є й дорогоцінне каміння: блакитний топаз (алюміній силікат),
золотистий циркон (цирконій силікат), безбарвний фенакіт (берилій силікат)
тощо.
Існує багато покладів натрій хлориду NаСІ (кам'яна сіль), калій хлориду
КСl, кальцій карбонату СаСO3 (крейда, вапняк, мармур). Остання сполука
становить основу черепашок, коралів, яєчної шкаралупи. Сульфіди ZnS,
Сu2S, РЬS та інші є рудами; із них добувають метали. Різні солі містяться в розчиненому стані в гідросфері. У морській воді
переважають хлориди Натрію і Магнію, а у прісній — солі Кальцію і Магнію
(в основному карбонатної та сульфатної кислот). Масова частка солей в організмі 5,5%.
Ну що ж наступна станція попереду.

Станція 7. Хімічне лото
В конверті картки з літерами металами і кислотними залишками. Необхідно за 1 хв скласти з них якнайбільше солей.(1форм-0,5б)
Станція 8. Любителів хімічного експерименту.
Подумаймо, коли утворюються солі. Давайте отримаємо сирнистий осад.( хлорид на кислота + арґентум нітрат)
Добудьмо розчини кольорових солей.
Щоб добути нерозчинні основи потрібно лугом подіяти на розчин відповідної солі.. якщо на папір нанести малюнок розчином калій нітрату і підпалити, то він вигорає.

Станція 9. Затока хімічних перетворень.
Ну, що ж мандри добігають до кінця. Мандрівники задоволені, але на них ще чекає одне випробування. Попереду затока хімічних перетворень, з якої можна вийти, розв'язавши ланцюжки перетворень.
І варіант MgMgOMgCl2 ,      BaBaOBa3(PO4)2
ІІ варіант:  Al→Al2O3→Al2(SO4)3            Cu→CuO→Cu(NO3)2
ІІІ варіант: Zn→ZnO→ZnSO4        Fe→Fe2O3→Fe2(SO4)3
За кожен ланцюжок команда отримує (1б)
По закінченню роботи підраховуємо бали і визначаємо рейтинг кожного учня і нагороджуємо команду-переможця

Станція 10. Фініш.  Висновок.
Отже, солі – ще один клас неорганічних сполук. Це складні речовини, утворені атомами металів і кислотними залишками.
Домашнє завдання: опрацювати параграф
Проілюструвати ланцюжок перетворень хімічними рівняннями:
Mg →    MgO   →   MgCL2    →       MgCO3
  S   →   SO2 →  Na2SO3  →  BaSO3  
Fe    → Fe2O3       →    FeCL3   → Fe(OH)





Основи: склад, назви, класифікація

Мандри в океані ОСНОВ

Мета: розпочати вивчення ново­го класу складних речовин — основ; ознайомити учнів зі скла­дом, назвами, класифікацією основ, їхніми фізичними власти­востями; дати поняття про луги та їх одержання; відпрацювати вміння розрізяти хімічні формули речовин, створити умови для самостійного навчання, розвивати ана­літичне мислення, вміння спо­стерігати й робити самостійні висновки, самостійно розши­рювати рівень знань; виховува­ти інтерес до хімії як науки, ко­лективного та індивідуального мислення, почуття відповідаль­ності за прийняте рішення, по­шану однокласників через ро­боту в групах.
Тип уроку: урок засвоєння знань
Форма проведення: сюжетно-рольова гра, урок-пошук.
Обладнання: Періодична система хі­мічних елементів Д. І. Менделє­єва, таблиця розчинності; зразки основ, розчини натрій гідрокси­ду, калій гідроксиду, кальцій гід­роксиду; конверти із завданнями для самостійної роботи, планше­ти із завданнями, шляховодій у формі штурвалу( він поділений на сектори, де вписані етапи мандрів)
Хід уроку
  І. Організаційний момент
Вчитель: Перш,  ніж вирушити в мандри по океану Основ, ми повинні пригадати наші основні знання і вміння.
II. Актуалізація знань учнів (письмове опитування за груповими завданнями)
Метод взаємонавчання
(Методом взаємного навчання учні в парі можуть навчати один одного. На цьому етапі робота в парах є підґрунтям для ор­ганізації самостійної роботи на уроці.)
Завдання однакове для трьох рядів парт: а) класифікація кислот, оксидів;
б) їх класифікація і номенклатура.
Форма самостійної роботи: естафета.(Учні працюють у парі за столом, ви­конавши роботу, передають наступ­ній парі.)
Завдання: Серед запропонованих речовин підкресліть формули кислот: оксигеновмісних – однією рискою, безоксигенових – двома.
Виконану роботу здають учителеві для перевірки.
III. Мотивація навчальної роботи
Отож, давайте пригадаємо що ми знаємо про систематизацію відомих нам речовин. Учні  разом з вчителем  пригадують класифікацію речовин та  складають опорну  опорну схему
(Учитель допомагає довести схему до відповідних форм.)
Капітан : кожна людина мріє про мандри. Сьогодні ми будемо мандрувати в океані ОСНОВ. Уявімо, що це водний маршрут і ми сіли на корабель. Ви-пасажири, я – капітан, а це мій помічник- штурман. Він буде стояти за штурвалом і вказувати маршрут нашого плавання. Ваші зошити слугуватимуть щоденником мандрів.
 Маршрут записаний на дошці:
1.Рифи формул. 
2.море звуку
3. бухта розподілу
4. затока безпеки
5. течія лугів
6. мис засвоєння
1. рифи формул (Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Штурман: капітане! Сподіваюсь на нас не чекають неприємності, ми потрапили на рифи формул
Капітан: повідомлення прийнято! Відмітимо в щоденниках.
На дошці записи NаОН, КОН, К2О, Н2O, Н2SO4, HCl, AL(OH)3, ……
 1. Склад, назви й класифікація основ
• Який склад мають утворені речо­вини ?
• До якого класу їх можна віднести ?
• Яка валентність групи атомів – ОН ?
Учитель. За кількістю цих груп у формулі основи можна визначити валент­ність металу.
• Я кою може бути загальна форму­ла основ?
                                                               n I
   Ме(0Н)n
• Спробуйте самостійно дати ви­значення основам.
а) Основи — це складні неорганічні речовини, що складаються з ато­ма металу й однієї або декількох і   гідроксильних груп-ОН.
б) Гідроксильна група в сполуках одновалентна. Таку назву вона має тому, що до її складу входять Гідроген (гідрогеніум) і Оксиген (оксигеніум).
2. море звуку
Штурман: на горизонті море Звуку!( на штурвалі новий сектор)
Капітан: під цифрою 2 в щоденниках- море Звуку. Ви чули, як шумить море? Гучно. Ритмічно, мелодійно. Зараз уявімо, що ви – хвилі, а я – диригент хвиль і буду напрямляти ваш шум. Голосно і чітко за помахом моєї руки всі разом будемо читати формули, а потім називати речовини Учитель записує кілька структурних  формул основ.
 I
NaOH            NaOH
 II
Ca(OH)2         CaOH
                        
                        OH
Назви основ складаються шляхом з’єднання найменування металу і слова „ гідроксид”.
Назви основ      
а) Якщо метал має сталу валент­ність.   Назва металу + гідроксид
NаОН        натрій гідроксид
Ва(ОН)2       барій гідроксид
АІ(ОН)3     алюміній гідроксид
б) Якщо метал має змінну валент­ність. Назва металу + валентність металу + гідроксид
     Fе(ОН)3     ферум (Ш) гідроксид
     Fе(ОН)2     ферум (ІІ) гідроксид
     Си(ОН)2     купрум (П) гідроксид
3. бухта розподілу.
Капітан: Штурмане! Море схвилювалось. Не настиг би нас шторм. Беремо курс на тиху бухту.
Штурман: є, тримати курс на тиху бухту. На горизонті бухта розподілу.
Капітан не забувайте про щоденники. Робіть третій запис. На будь -якому розподільному пункті щось ділять, класифікують. Ось і ми зможемо продовжити мандри тільки тоді. Коли навчимось класифікувати основи.
Як класифікують основи?
Учитель. Зверніться до таблиці роз­чинності. Ви бачите, що існують роз­чинні й нерозчинні у воді основи.
Класифікація основ
Основи
Ме(ОН)n


   
 Розчинні луги (гідро-          Нерозчинні
    ксиди лужних, лужно-         гідроксиди решти
    земельних металів)               металів
    КОН, NaOH, Ba(OH)2           Zn(OH)2, Mg(OH)2, Fe(OH)3
4. затока безпеки
Штурман: Корабель тримає курс до затоки безпеки, будьте уважні. Щоб не отримати травм. Записуємо все у щоденники
Капітан: Правила техніки безпеки під час роботи з лугами
Луги — милкі на дотик, дуже їдкі, роз’їдають шкіру, тканини, папір та інші матеріали. За цю властивість їх називають їдкими лугами.
NаОН — їдкий натр         КОН — їдке калі. Кристалічні їдкі луги, що потрапили на шкіру, спричинюють опіки, тому їх не можна брати руками, а тільки пінцетом.
Якщо ж розчин лугу все ж таки по­трапив на шкіру, необхідно відразу ж змити його великою кількістю води, aж доки зникне відчуття милкості, потім нейтралізувати розчином борної кислоти (Н3 ВО3).
5. течія лугів
Штурман: ось ми і пропливаємо течію лугів.
Капітан: записуєм у щоденники. Одержання лугів
Учні ще раз обговорюють можливі способи одержання розчинних основ- лугів. Звертаються до опорної схе­ми 2.
Висновок. Основний спосіб одержання лугів — взаємодія активних (лужних) металів, основних оксидів (оксидів ак­тивних металів: лужних та лужнозе­мельних) з водою, які через це й на­зиваються основними оксидами.
6. Мис засвоєння  Закріплення та осмислення  знань учнів
Капітан: взяти курс до останнього пункту нашого маршруту-  мис засвоєння.
Штурман: останній пунк маршруту – мис засвоєння
Капітан: пасажирам самостійно записати засвоєні пункти маршруту.
Метод самооцінювання (оргдіяльнісний метод навчання). Форма перевірки знань — самопере­вірка за зразком.Правильні відповіді записані на дошці.
Завдання 1. Установіть відповідність.

№ п/п
Ліва частина
Права частина
1.
Na
(OH)3
2.
Fe (III)
(OH)2
3.
Ca
(OH)4
4.
Sn (VI)
OH

Завдання 2. Знайдіть у правому стовпчику назви гідроксидів, формули яких знаходяться  у лівому стовпчику.

№п/п
Лівий стовпчик
Правий стовпчик
1.
CuOH
Алюміній гідроксид
2.
Fe(OH)3
Ферум (ІІ) гідроксид
3.
KOH
Барій гідроксид
4.
Fe(OH)2
Купрум (І) гідроксид
5.
AI(OH)3
Ферум (ІІІ) гідроксид
6.
Cu(OH)2
Літій  гідроксид
7.
BA(OH)2
Калій гідроксид
8.
LiOH
Купрум (ІІ) гідроксид

Учні самостійно перевіряють завдан­ня і знаходять свої помилки.
Скільки закреслених неправильних від­повідей, стільки доведетьсяся відняти від 10 балів — виставити оцінку.Роботи здати вчителеві.
VI. Домашнє завдання §  14     . Впр. 2
Робота з додатковою літературою
Весною частіше за все людина вико­ристовує якусь малорозчинну основу. Яку основу, для чого і як використо­вує її людина?
Закінчення. Підбиття підсумку уроку
Вчитель: Шановні пасажири наші мандри закінчились.
1. Теоретичне узагальнення роботи, яку виконували учні
Виявлені учнями факти визначення . складу, назви, класифікації основ ме­тодом конструювання теорій спону­кало їх самостійно, методом пошуку, досягти поставленої мети уроку.
Отже, учні спланували один із етапів уроку, тобто частково реалізувати себе як особистість, розвиваючи творчі здібності, навчаючись учитися.
2. Оголошення оцінок
3.Виставлення оцінок за самостійну роботу + бали самооцінювання тестових завдань
.  


Дякую вам за те, що ви з цікавістю брали участь у пригодах!!!



ТемаПоширення та застосування неорганічних речовин: оксидів, кислот, основ та солей
Величні  неорганічні речовини 
 


Мета:Сформувати та поглибити   знання про основні класи неорганічних сполук та їх представників, їх значення в природі  та для  живих організмів; розвивати пізнавальний інтерес учнів до хімії.   Систематизувати    знання учнів про використання та значення  оксидів, основ, кислот та солей в повсякденному житті. Розвивати вміння експериментувати, творчі здібності, вдосконалювати навички роботи з різними джерелами інформації, вести наукову дискусію, формувати комунікаційні компетентності. формувати практичні навички роботи з хімічними речовини та лабораторним устаткуванням;виховувати хімічну культуру. Формувати світоглядні поняття пізнання природи. Виховувати почуття взаємодопомоги,   саморозвитку та самоосвіти                
Девіз уроку:
Скажи мені - і я забуду. Покажи мені - і я запам’ятаю.  Дай можливість діяти самому і я    Навчуся.    Китайська мудрість
Розум, що мислить не відчуває себе щасливим, доки не вдасться зв’язати в єдине розрізненні факти, які він спостерігає  Д. Хевеші
Обладнання і реактиви: зразки кухонної солі, розчини арґентум  нітрату, хлоридної кислоти, картоплина, індикатори . Штативи для пробірок, пробірки з речовинами, хімічні стакани, відвар картоплі, виноградний сік, яблучний сік, молоко, спрайт, гель для душу, шампунь, пральний порошок, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва
Тип уроку: поглиблення й систематизації знань.
Форма проведення: нестандартний урок. Урок-брифінг
Форми роботи: лабораторна робота, робота в малих групах, мозковий штурм, міні-семінар, хвилинка відпочинку.
План уроку
1.Поширення основних класів неорганічних речовин та їх значення.
·        Брифінг
·        Міні-семінар. (Виступ - 2 хв.)
·        Виконання лабораторних дослідів (10 хв.)
·        Звітування про результати ЛД
2.Хімічна майстерня.   
3.Неорганічний  аукціон.
4.Прикмети та корисні поради.
У класі працюють групи учнів: « хіміки», « етнографи», «історики», « лікарі», «добрі господині»

Хід уроку
I. Організаційний етап
Емоційне налаштування учнів до уроку. Вправа «Долонька».
Любі друзі! Погляньте на свого сусіда, візьміть його руку, положіть долонь на аркуш паперу і обведіть її. Тепер навпаки. Підпишіть долонь і на пальцях намальованої долоні напишіть сусідові побажання. Обміняйтеся малюнками і прочитайте побажання, які адресовані вам. А я зачитаю мої побажання для вас на сьогоднішній урок: 1.Терпіння 2. Рішучості 3. Наполегливості 4. Натхнення 5. Та гарного настрою!
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Мозковий штурм «Кулька»: Шановні колеги, науковці, дослідники!
Які солі, кислоти, основи та оксиди  вам відомі?
Чи всі існуючі речовини  ми назвали?
Не дивлячись на різноманіття та їх індивідуальність, що ми впевнено може розповісти про кислоти, оксиди, солі, основи? Що ми про них знаємо?
Чого ще нам не відомо про них? (Поширення та використання)
І тому тема сьогоднішнього уроку є «Поширення оксидів, основ, кислот та солей у природі та їх практичне значення».
На уроці ми, заслухавши доповіді домашніх груп на міні-семінарі, розглянемо поширення неорганічних речовин  в природі та їх використання людиною, будимо досліджувати хімічні властивості солей в групах, а також кожна група звітує і продемонструє результати свого дослідження.
На столах у вас лежать картки з таблицею «Моя оцінка за урок», при заповненні якої під час уроку кожен з вас отримає певну оцінку. Підпишіть їх
ІІ Актуалізація навчальної діяльності учнів. 
Учитель. Сьогоднішній урок особливий, тому що до нас у гості завітали різні представники неорганічних речовин. Ми  шануємо їх у кожному домі, але водночас на них нарікаємо. Дехто називає їх вбивцями, що сховався у побуті., інші – найважливішими помічниками.  Щоб дізнатись хто це, розгадаємо кросворд і прочитаємо назви  цих речовин.
Хлор- це…( галоген )
Латинська назва води(аква)
Вода після замерзання(лід)
Не дощ, не град, не сніг, а …(іній)
Краплі води над поверхнею Землі(туман)
Так це – галіт, що містить у собі кухонну сіль. За рік 5 млн. т цієї солі витрачається для їжі. Запаси кухонної солі в надрах Землі становлять 1,5 км.  
Розгадай кросворд, дописуючи назви кислот.
II. Брифінг 
Ведуча
Вітаємо на брифінгу  ці симпатичні речовини. Споконвіку вони вірно служать усім людям. Це важливі  кислоти( яблучна,соляна, сірчана) необхідні для життя оксиди( вода, вуглекислий газ), солі( натрій хлорид), основи( калій гідроксид).
Журналіст. Поділіться з нами, будь ласка, секретами вашої популярності.
Міні-семінар. Виступи домашніх груп учнів з повідомленнями «Поширення та використання речовин». Регламент 2 хв.( мультимедійні презентації)
Вчитель: Ось ми і вислухали всі повідомлення. В картці з таблицею «Моя оцінка за урок» – оцініть себе за підготовку та участь в міні-семінарі за критеріями.
Виступ групи Солі:
Кухонна сіль: NaCl У природі я відома під назвою галіт (кам'яна сіль). Я забезпечую постійний осмотичний тиск крові, створюю умови для існування червоних кров'яних тілець(еритроцитів), зберігаю здатність м'язів скорочуватись, а в шлунку утворюю хлоридну кислоту, необхідну для перетравлення і засвоєння їжі. За рік людина споживає 3-5кг кухонної солі. До речі, в Україні дуже багато покладів солі. Застосовується  як харчовий і консервуючий засіб, є сировиною для добування соди, їдкого натру, хлору, соляної кислоти, мила.
FeС13 - ферум (III) хлорид, застосовується як витравлювальний засіб у радіотехніці, сировина для органічних барвників.
Na2SO4 - натрій сульфат, глауберова сіль, застосовується як послаблювальний засіб, сировина для виробництва скла, соди.
 FеSO4 - ферум (ІІ)сульфат, залізний купорос, хімічний засіб захисту рослин, протрава при фарбуванні тканин, сировина для виробництва чорнила,фото- препаратів,  мінеральних фарб.
 СuSО4 - купрум (II) сульфат, мідний купорос, хімічний засіб захисту рослин, сировина для виробництва чистої міді, штучного шовку, мінеральних фарб.
NaNO3 - натрій нітрат, натрієва селітра, застосовується як добриво, кон- сервуючий засіб, сировина для виробництва скла, мила.
NaНСОз - натрій гідрогенкарбонат, питна сода, використовується у медицині і харчовій промисловості, сировина для виробництва скла, мила.
СаСОз - кальцій карбонат, крейда та зубний порошок, мармур, вапняк, черепашник, використовують в будівництві, в цукровій промисловості для очищення бурякового соку, в паперовій, гумовій промисловості ,як наповнювач у будівельній і ремонтній справі - для побілки, чистий, білий мармур для скульптурних робіт.
СаSO4 - кальцій сульфат, мінерал, гіпс СаSO4 • 2Н2O, використовують у будівництві.
СаСl2 - кальцій хлорид, застосовується в медицині, в холодильних системах.
КВг - калій бромід застосовується у фотографії.
КІ - калій йодид застосовується у медицині і як хімічний  реактив.
К2СО3 - калій карбонат, поташ, застосовується у скляному і миловарному виробництвах, а також як добриво.
КМnО4 - калій перманганат, в медицині і ветеринарії, в органічному синтезі.
АgNОз - аргентум нітрат, ляпісний олівець, в медицині застосовується і як хімічний реактив.
-Де поширені солі в природі?
Солі досить поширені в природі і відіграють важливу роль у процесах обміну речовин у тваринних і рослинних організмах. Солі містяться у клітинному соці живих організмів, входять до складу різних тканин: кісткової, нервової, мязової тощо. Масова частка солей в організмі людини становить 5,5%. Живі організми потребують постійного надходження солей. Вони їх одержують з питною водою та харчовими продуктами.
Журналіст.Під час Другої світової війни медики зробили спроби замінити кров морською водою. Чи вдалося їм це?
Кухонна сіль .Кров людини і тварин має майже однаковий з морською водою хімічний склад. ( табл.1) Моя присутність помітна, правда? Розбіжності незначні, але достатні, щоб кров не можна було замінити морською водою. Досі не вдалося створити ані штучну кров, ані штучну морську воду. Певно, вчені не в тому порядку розчиняють хімічні компоненти, в якому це робить природа.    
Історик. Дозвольте нагадати сім фактів, які засвідчують вплив кухонної солі на історію людства.
Дев’ять років тривало повстання китайських селян(VIIст. до н. е.)проти соляних поборів.
 Римський історик Тацит описує кровопролиття між хатами та германдурами за право володіння соляними озерами. Воно закінчилось повним знищенням хаттів. 
В Київській Русі князі платили своїм воїнам та лісорубам сіллю.
 Від давньогерманського слова «галь» (сіль) виникли назви міста Галле та дрібної монети галер.
Улітку 1648 р. в Москві розпочався соляний бунт  через новий податок на сіль. У Ефіопії вже на початку XIX ст .на соляні гроші-стандартні бруски солі розміром 65х5см.- можна було купити будь який товар.
 Пам’ятниками солі назавжди стали назви міст,--колись добувалось: Солікамськ, Зальцбург, Марсель, Солотвино
Архіваріус. Пам’ятаєте легенду про грізного Сета . Цей недобрий бог насилав                       із пустелі посушливі вітри на весь Єгипет, а в океані підіймав хвилі, що трощили кораблі. У хвилини гніву на його очах були сльози, на губах піна.
Там де вона падала, з’являлась сіль. А Сет гнівався ще більше. Перелякані єгиптяни, щоб трохи зменшити посуху, споруджували на честь грізного бога величні храми, приносили жертви. Правда, без його гніву єгиптяни не знали б, що таке сіль--володарка життя і смерті.  Залякані грізним Сетом єгиптяни вірили в те, що сіль--творіння богів.  
Етнограф .На Закарпатті поширена легенда про прекрасну дівчину, яка оплакувала загибель свого коханого вдень і вночі, сидячи на краю величезного яру. Яр до краю наповнився її сльозами- так виникли солоні Солотвинські озера.
Лікар. Справді концентрація кухонної солі у воді Солотвинських озер така висока, що у ній можна лежати на поверхні води. Вона гоїть гнійні рани. Глибоко під землею у соляних шахтах обладнані палати для хворих на астму.
Стіни, підлоги, стеля- усе  це з натрій хлориду. Сюди їдуть астматики з Німеччини, Італії. Цілющі властивості мають вода   та грязі Слав’янських озер на Донбасі.
Архіваріус. Протягом XVI-XVIIIст. Головними покупцями солі  були запорожці. 25 липня 1764р. ханський пристав писав кошовому запорізького війська: « Дякувати богу, сіль багата, сіль добра. Прошу негайно прислати чумаків по сіль.» Кошовий видавав «універсал»- постанову про мито з кожного воза солі. На Дніпрі в урочищі Микитин Перевіз ( тепер місто Нікополь) був заснований особливий пост, що охоронявся козаками. Запорожці самі добували сіль та вантажили її на вози.
Етнограф. Складено чимало прислів’їв, в яких висловлюється подяка дорогоцінному мінералу - кухонній солі. Наприклад:
Без солі не проживеш.
Без солі і хліб не до смаку.
Солі нема - слова нема.
Хліб-сіль їж та правду ріж.
Погане слово - сіль на рану. 
Без солі найбагатша страва голодна.
Сіль - це золото, але золотом борщ не посолиш.
Добрий борщ хоче м’яса.
Інженер-комп’ютерник  Натрій хлорид пропускає ультрафіолетові промені. Прозорі кристали з Артемівська використовують для виготовлення оптичних приладів. Кристал натрій хлориду здатен запам’ятовувати до 1млрд інформації завдяки складним процесам, спричиненим дією сонячного світла. Може, саме кухонна сіль – майбутнє комп’ютерів?
Лікар. На свого первістка французький віконт де Базе витратив 5кг солі. Новонародженого натерли сіллю, сповили і так протримали добу. У дитини зійшла вся шкіра. Проте нащадок віконта ніколи не хворів.
Виступ групи « Кислоти»
Значення кислот в житті людини. З кислотами доводиться зустрічатись щоденно. Наприклад, дощова вода на перший погляд здається чистою, насправді. В ній розчинено багато речовин, вуглекислий газ із атмосфери розчиняється у водяних парах і випадає слабким розчином вугільної кислоти.
Немало кислот в наших харчах. Фрукти, овочі, приправи постачають  нам лимону, оцтову, вину, щавлеву, яблучну кислоти. Всі молочнокислі продукти містять молочну кислоту. Вугільна  кислота—в газуванні шипучих напоїв
Кислоти нас лікують, наприклад, аскорбіновая кислота—вітамін С, ацетилсаліцилова—аспірин.
Біолог: багато кислот з давніх -давен широко використовуються природою, як «хімічна зброя». Наприклад, мухомори в якості отруйних токсинів використовують іботенову кислоту. Ця речовина така отруйна. Що мухомору немає чого і ховатись. Ботанікам  відомо більше ніж 800 видів рослин, що виробляють синильну кислоту і використовують її для міжвидової боротьби. Багато рослин виділяють кислоти, щоб призупинити ріст і розвиток інших. Тропічний павук педипальпіда стріляє у ворогів стрункою рідини, що містить 84% оцтової кислоти. Плоскі тисячоніжки використовують пари синильної кислоти. Деякі жуки вистрілюють стрункою розбавленої сірчаної кислоти.
В мурав їв  і  кропиві міститься  мурав’їна кислота, яку використовують при захворюванні суглобів.
Амінокислота гліцин застосовується для покращення памяті і мозкових функцій. Із амінокислот будуються в організмі білки. Соляна кислота в шлунку активує травні ферменти, допомагає розщеплювати білки і вбиває бактерії, що потрапляють у шлунок з їжею.
Сульфідна кислота H2S є у вулканічних газах і у водах мінеральних джерел.
Хлоридна кислота НСl входить до складу шлункового соку.
Карбонатна кислота Н2С03 — до складу природних мінеральних вод (Боржомі, Нарзан, Миргородська).
Нітратна HN03 і сульфітна H2S03 кислоти трапляються в дощовій воді («кислотні дощі»).
Архіваріус: Розкажу вам про Юстуса Лібіха, знаменитого вченого  хіміка 19 століття. Ось  як описує  Карл Фогт  - хімік, що працював з  Лібіхом один випадок. Входить Лібіх, у нього в руках склянка з  притертою пробкою.   Ану  оголіть руку – говорить він Фогту і вологою  пробкою торкаються до руки. Чи не правда пече? – запитує  Лібіх. – Я  тільки що добул безводну муравїну кислоту.
Лікар: кислоти відіграють дуже важливу роль в організмі людини. Це і хлорид на кислота, що допомагає перетравлювати їжу, молочна кислота, яка необхідна організму і утворюється в м’язах при виконанні роботи, коли мяз втомлюється. Іноді трапляється, що організм людини не сприймає свіже молоко, оскільки є недостатня кількість ферменту лактази, що розщеплює молочний цукор лактозу. тому таким людям радять вживати кисломолочні продукти. Аскорбінова, фолієва, пангамова, нікотинова та інші кислоти є вітамінами. Амінокислоти з’єднуючись одна з одною утворюють білки,а з них побудовані всі тканини нашого організму. Фосфорна кислота в вигляді своїх кальцієвих, магнієвих, стронцієвих солей – є основним матеріалом для кісток, зубів і нігтів. Соляна кислота в шлунку активує фермент пепсиноген, що розщеплює чужі білки, що потрапили з їжею на складові частини. Вона також є сильним бактерицидом, вбиває бактерії, що потрапили з їжею.  Тому лікарі і хвилюються, якщо у пацієнтів є понижена кислотність шлункового соку. Якщо запальні процеси в шлунку протікають на фоні підвищеної кислотності, ракових уражень, як правило, не буває.
Вчитель: Давайте продемонструйте нам досліди, які ви виконували вдома(презентація проектів)
Хімік – лаборант:. Дома дуже багато різних речовин. Одні з них проявляють кислотні властивості, інші - лужні, а треті нейтральні. Ми почали з того, що попробували  визначити середовище  соку винограду, яблука; картопляного відвару, молока, спрайту з допомогою індикаторів.


середовище
Виноградний сік
молоко
картопля
Яблучний сік
«Спрайт»
кисле
+


+
+
нейтральне

+



лужне


+


вчитель:  який висновок ви зробили?
Наша їжа має  кислотне, нейтральне  і лужне середовище.
Як ви думаєте з яким середовищем ви частіше вживаєте продукти?
З  кислим
Лікар:кислоти знищують бактерії,  тому впливають на ваш імунітет, особливо аскорбінова кислота. Саме це дозволяє маринувати продукти, консервувати.  Кислоти сприяють розщепленню жирів, полегшуючи перетравлення їжі, пробуджують апетит.
Виступ групи «Основи»          
Значення основ в житті людини. Всі миючі засоби, мило, шампунь являють собою слабо лужні розчини. Саме  лужне середовище створює ефект пильності, розчиняє жири, змиває бруд.
 Луги володіють і дезінфікуючою дією. Тому цілком вірно показують в рекламі мила «Сейфгард» про зменшення числа бактерій.
Розчин аміаку і склоочисник – це теж основи. Основний розчин гідроксиду кальцію Са(ОН)2- гашене вапно ми наносимо на стіни при побілці.
На основі нерозчинних в воді основ – гідроксидів хрому, заліза, кобальту, марганцю, міді виготовляють малярні і  художні фарби.  А із гідроксиду нікелю пресують пластини лужних акумуляторів. Лужні  батарейки використовуємо, як джерело живлення для приладів. Натрій гідроксид NaOH використовують у виробництві мила, паперу, штучного волокна, для очищення нафтопродуктів. Калій гідроксид КОН — у виробництві рідкого мила та як електроліт для лужних акумуляторів. Кальцій гідроксид Са(ОН)2 (гашене вапно) — як будівельний матеріал.
Чи знаєш ти, що суміш піску, подрібненого каменю та вапна Са(ОН)2 використовували в будівельній справі ще 2 000 років тому?
Хімік-лаборант: такий же дослід ми провели лугами. Досліджували миючі засоби: шампунь, гель для душу, порошок. Середовище встановлювали фенолфталеїном.
середовище
Гель Палмолів
Шампунь Дав
Пральний порошок Тайд
Кисле



нейтральне

+

лужне
+

+
Всі миючі засоби: мило, шампунь, є слабо лужними розчинами. Саме лужне середовище створює ефект нахилення, розчиняє жир. Але деякі виробники випускають продукцію, яка не має лужного середовища. А тому наносить мінімальну шкоду нам.
Виступ групи «Оксиди»
Оксиди багатьох елементів дуже поширені в природі. Як ти гадаєш, чому? Наприклад, така добре відома сполука, як звичайний річковий пісок (з деякими домішками) є оксидом з формулою SiO 2 – силіцій( IV ) оксид (кремнезем). Майже чистим кремнеземом є гірський кришталь. Цей оксид разом з алюміній оксидом Al 2 O 3 входить до складу глин та багатьох інших мінералів. З руд, які містять алюміній оксид Al 2 O 3, виплавляють алюміній. Звичайний наждак – це також алюміній оксид з домішками. Алюміній оксид з невеликим вмістом різних домішок може бути і коштовним каменем (рубін, сапфір). Дуже поширені в природі й оксиди Феруму – це різні залізні руди. Україна має великі запаси залізних руд (Криворізьке та Керченське родовища). До складу повітря входить карбон ( IV ) оксид СО2 (вуглекислий газ), об ’ ємна частка якого в повітрі становить 0,3 %. Однак найпоширенішим оксидом у природі є гідроген оксид Н2О (вода) . Багато води перебуває у газуватому стані в атмосфері. У вигляді великих мас снігу і криги лежить вода цілорічно на вершинах високих гір і в полярних країнах. У надрах Землі також є вода, що просочує грунт і гірські породи. Воді належить найважливіша роль у геологічній історії нашої планети. Вода має велике значення у промисловості, вона незамінний компонент практично всіх технологічних процесів. На виробництво 1 т сталі, наприклад, витрачається 300   м3 води, 1 т паперу – 900   м3, 1   т хімічного волокна – понад 2000   м3. У всякому організмі вода є середовищем , в якому відбува ю ться хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що масова частка води в організмі людини становить 65   %.
Біолог: Вода — це найдивовижніша, найпоширеніша і найнеобхідніша речовина на нашій планеті. Три чверті земної поверхні вкрито водою, вона утворює океани, моря, ріки й озера. У вигляді великих мас снігу і криги лежить вода цілорічно на вершинах високих гір і в полярних країнах. У надрах Землі також є вода, що просочує ґрунт і гірські породи. Воді належить найважливіша роль у геологічній історії нашої планети.
Географ: Вода впливає на клімат, оскільки має велику теплоємність. Нагріваючись, вона поглинає теплоту, а охолоджуючись, віддає її і тим самим «вирівнює» клімат. Багато води перебуває у газуватому стані в атмосфері. Молекули води, що розсіяні там (у хмарах у вигляді пари), захищають Землю від космічного холоду.
Біолог: Вода мас велике значення в житті людини, рослин і тварин. Взагалі без води неможливе існування живих організмів в умовах Землі. Вода є середовищем, в якому відбуваються хімічні процеси в усякому організмі. Вона визначає об'єм і пружність клітин, транспортує в клітину і з неї розчини речовин, охороняє клітину від різких коливань температури і сама бере участь у багатьох біохімічних реакціях, що забезпечують життєдіяльність організму. Відомо, що тіло людини приблизно на 65 % складається з води.
Інженер: Велике значення вода має у промисловості, для транспорту, у будівництві. Особливо багато води потребують хімічна промисловість, металургійні підприємства, текстильні фабрики, цукрові й крохмале-патокові заводи. Так, на виробництво 1 т сталі витрачається 300 м3 води, 1 т паперу — 900 м3, 1 т хімічного волокна — понад 2000 м3.
Багато води потребує сільське господарство. Одній рослині соняшника треба за літо до 300 л води. На вирощування 1 т картоплі необхідно 100 м3, а 1 т зерна — 1000 м3 води.
Багато води витрачається у побуті. Кожна доросла людина щоденно споживає з їжею майже 2 л води. Значно більше вона витрачає її на побутові потреби. У великих містах витрати води становлять близько 100 л на людину щодоби. Не дивно, що загальний об'єм водовитра-чання в Україні з урахуванням втрат досягає 30 км3 на рік, що становить 60 % усього стоку її річок. Тому кожний з нас і ти особисто маєш усвідомити, що воду необхідно берегти.
Лікар: Чи знаєш ти, що найбагатша водою тканина організму людини — склисте тіло ока? Воно містить 99 % води, а найбідніша — зубна емаль, 0,2 % Н20
Вода — джерело життя на Землі, сировина для промисловості, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі
Хімічна майстерня.
Гра « Естафета» (Скласти формули солей Na, К).
2.Скільки сполук сховалось у таких твердженнях: 
I група
             Сполука містить: 39,32% Натрію та Хлор.
            IIгрупа
           Сполука містить: 1,53 маси натрію припадає 2,37 маси хлору.
           
Хімік. Завдання для кмітливих
1.У дві склянки з водою покладіть по однаковій картоплині. До однієї із склянок досипте натрій хлорид. Картопля поволі спливає. Чому?
2.Лаборант залишив на робочому столі пронумеровані пробірки та етикетки з написами: NaCL, HCL, NaOH. Складіть план визначення та наклейте етикетки.
Соляний аукціон. Корисні поради
1Де в організмі людини міститься найбільше натрій хлориду:     
А) у крові;       Б) у лімфі;   
2.Фізіологічний розчин – це;
А) 0,9% –й розчин натрій хлориду в дистильованій воді;
Б) 9%-й розчин натрій хлориду в дистильованій воді;
3. Що розкидали давні мислителі на стежках до водойм, щоб привабити звірів: 
А) шматки м`яса;  Б) шматки солі;
4. Назви яких населених пунктів на Прикарпатті пов`язані з видобутком солі;
А) Самбір;  Б)Сокаль;
Ведуча.
             Ваші величності,
              Ви вбиваєте мікроби,
              Ви лікуєте хвороби.
               До салатів – ви приправа.
               Словом всім вам – шана й слава.
                Ви  – коштовний мінерал.
                 Солі надлишок – скандал! 
                 Пам’ятаймо норму строго. 
               До побачення! Смачного!            
Учитель. Сподіваюсь, наш брифінг удався. Науковці, ерудити,  хіміки, біологи, архіваріуси, лаборанти попрацювали на совість. Тепер ми знаємо, що кислоти, оксиди, основи та солі – одні з найцінніших мінералів, дарунок природи, який тисячоліттями служать людині вірою і правдою. Ці речовини  потрібні у десятках хімічних виробництв. Їх  властивості до кінця не вивчені. У маленьких  розчинах  заховано мільйони таємниць.  І розкрити їх  - вам! Щиро вдячна всім за роботу.
Хвилинка відпочинку «Прийди до тями».
Масаж біологічно активних точок обличчя та пальців:
Точка на лобі поміж бровами («третє око»),
Парні точки по краях крил носа («покажемо носа»)
Точка між нижньою губою та верхньою лінією підборіддя («покажемо підборіддя»)
Парні точки у скроневих западинах («замислимося»)
Точка трохи вище лінії росту волосся, в западинах з зовнішнього краю трапецієвидного м’яза  («почухаємо роги»)
Масаж вух («розтягнемо мочки»)
Великим пальцем розтираємо фаланги інших пальців («попросимо грошей»)
ІV. Підведення підсумків
 Рефлексія. Метод незакінчених речень.
Сьогодні я дізнався… Було цікаво… Було важко… Я виконував завдання…
Я зрозумів, що… Тепер я можу… Я навчився… Я зміг… Я спробую…
Мене здивувало… Урок дав мені для мого життя… Мені захотілось…
Домашнє завдання: підготувати кросворди, ребуси, цікаві факти про неорганічні речовини.




1 коментар: